Züccaciye ve Elektrikli Ev Eşyaları
1980 yılında züccaciye ve elektrikli ev aletleri satışı yapmak üzere ticaret yaşamına adım atan, 1986 yılında bir aile şirketi olan Aslan Ticaret Dayanıklı Tüketim Malları Ltd. Şti. adını alan firmanın sahibi Tuncay Aslan İSTOÇ’ta bulunmaktan son derece memnun. Aslan sektöre ilişkin sorularımızı yanıtladı.
‘Tüketicinin bilinçlenmesi lazım, kaliteli malı bilmesi gerekiyor. Bunun dışında gayn resmi ticaretin bitmesi lazım. Yoksa bu şekilde; ne alan ne de satan mutlu olur.”
Kısaca kendinizi tanıtır mısınız?

Yaklaşık otuz beş yıldır bu işin içindeyim. Tahtakale’de başladı meslek yaşantım. Otuz beş yıldır bu meslek dalında hizmet veriyorum ve hizmet alıyorum. Otuz yılını Tahtakale’de geçirdikten sonra beş yıl önce İSTOÇ’a geldik.
İSTOÇ’ta olmaktan memnunu musunuz?
Çok geniş bir alana kurulmuş dünya ticaret merkezidir. Uzak doğudaki gezim sırasında işyerimin nerede olduğunu sorduklarında İSTOÇ dediğimde, hiç yabancılık çekmeden “biliyoruz” dediler. Bu da gösteriyor ki, İSTOÇ önemli bir merkez. Buraya gelmekten son derece memnunuz. Markayı burada yönetmek büyük avantaj, çünkü İSTOÇ çok önemli bir yerde, otobana, otogara ve havalimanına çok yakın. İSTOÇ ticaretin tam orta göbeğinde ve güzel bir yerde. Bu yüzden de İSTOÇ’ta bulunmaktan son derece memnunuz.
Sektörün sorunları sizce nelerdir?
Arz fazlasının olması, talebin azlığı, marka kirliliği, olumsuz ticari şeyler, gayri resmi ticaretin çoğalması… Özellikle bazı vatandaşların illegal ticaret yapması bizi çok zor duruma düşürüyor. Markaya yatırımınız varsa, markanız varsa burada ticaret yapmak çok kolay. İSTOÇ’ta en büyük problem, meslek grubunuzdaki arz fazlalığıdır, talep azlığıdır. Buna rağmen bizim iş çok güzel bir iştir, modası geçmez ve uzun vadeli iştir.
İstoç Ticaret Merkezi
Bu sorunlara karşı sîzce çözüm yollar ne olmalıdır?
Tüketicinin bilinçlenmesi lazım, kaliteli malı bilmesi gerekiyor. Bunun dışında gayrı resmi ticaretin bitmesi lazım. Yoksa bu şekilde; ne alan ne de satan mutlu olur. Ürün çok olduğunda kalite düşük olur. Ürünlerin çoğalmasının sebebi, nihai tüketicinin bilinçsiz olmasından kaynaklanıyor, nihai tüketici eğer bilinçli olursa ne alacağını, ne kalitede ürün alacağını çok iyi teşhis ederse o zaman bu tip kirlilikler ortadan kalkar.
Sizin bîr markanız var…
Evet markamız var, Schafer. İki yıldır ciddi manada reklam kampanyası yapmaktayız, ciddi yatırımlar yapmaktayız. Rekabet olduğu zaman ayrışmak zorundasınız. İnsanlar ürünlere fiyat ile bakmakta. Tüketici fiyat üzerinden mal almakta. Uzak doğudan gelen malların önemli bir kesiminin düşük kalitede olduğunu bildiklerinden markalı ürünü hem alan hem de satan daha mutlu olacak.
Markalar konusunda değinmekten yarar var, her markanın bir de kopyası var, bu durum markaları nasıl etkiliyor?
Marka olmanın bedelleri var, marka bir yatırımdır. Biz Schafer olarak çok ciddi yatırımlar yapıyoruz. Tasarımcılarımız var, desen çizdiriyoruz. Kalıp yaptırıyoruz. Biz bunları yaptırıyoruz ama hemen taklitleri yapılıyor. Hatta birer kopyasını yapıyorlar, yasalardan kaynaklanan boşluklardan yararlanarak ceza almadan ya da çok cüzi ceza ile bu işten sıyrılabiliyorlar. Kanunların yeniden ele alınıp biçimlendirilmesi gerekiyor. Bu konuda sayın bakanımız ile konuştuk. Bakan yetkili mercilere bu konuda talimat verdi. Marka olmak Türkiye’de hem çok zor hem çok kolay. Markanın getirmiş olduğu zorluklar var, yatırım gibi, iş zamana yayılır, zaman içinde yatırımınızın getirisi olur. Bu da tüketici için tanınırlığı, güvenilirliği beraberinde getirir ve süreklilik arz eder. Türkiye’de en kolay şey var olanı çalmaktır. Maalesef bizim sektörde çok var. Bunlar ile ancak tüketici baş edebilir, kopya ile gerçeği ayırt etmeleri gerekiyor. Tüketici bilinçlenirse zaman içinde bunlar da hallolacaktır.
Başka markanız var mı?
Evet, Schafer yanında Diva diye bir markamız var. Büyük alışveriş merkezlerinde kullanılacak olan tamamen internet üzerinden çalışan bir bilgisayar programı geliştirdik. Bu programımız ile işverenlere büyük kolaylıklar sağlayacağız, depoda ne kadar mal kaldı, malı kim sattı, ne zaman sattı gibi konularla işveren uğraşmayacak, birtıklama ile rapor olarak görecektir. Bu alanda da markamızı geliştirmekteyiz.
Bir önceki konumuzda ise Taşlı Duvar Saatleri konusu işlemiştik.
Yorumlar
Yorum Gönder